Druk, druk, druk, dolfijnentour en carnaval! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Saar Kroes - WaarBenJij.nu Druk, druk, druk, dolfijnentour en carnaval! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Saar Kroes - WaarBenJij.nu

Druk, druk, druk, dolfijnentour en carnaval!

Door: saarkroes

Blijf op de hoogte en volg Saar

29 Februari 2012 | Suriname, Paramaribo

Zo ik heb eindelijk maar weer eens de pen gepakt om verder te schrijven. Dat is inmiddels al weer bijna 2 weken geleden. Ik kom er gewoon niet meer aan toe, de tijd vliegt! Doordeweeks ben ik druk met stage. Om tien voor 7 stappen we op de fiets en als het regent stappen we om 7uur in de taxi. Regenen doet het veel de laatste tijd. Meerdere kortdurende buien op een dag, waarbij het met bakken uit de lucht komt. Een straat verderop staat op het moment geheel blank. De school begint om 07.55 met het hijsen van de vlag en het zingen van het volkslied. Ik ken het eerste couplet al! Het tweede deel is in het Surinaams, dus dat komt er nog niet zo vloeiend uit. Om 13.00 zijn de kinderen vrij, de middenbouw om 12.30 en de kleuters om 12.00. De leerkrachten moeten tot 13.30 op school blijven en dat half uur na schooltijd ook nuttig besteden. Dat laatste neemt niet iedereen zo serieus. Een aantal zit heel nuttig met de blackberry de tijd uit te zitten. Mijn mentoren besteden hun tijd gelukkig beter. Om 13.30 zijn ze ze wel weg en moet ook ik dus het lokaal uit. Dan gaan we terug met de taxi, bus of fiets. Meestal zijn we rond 14.30 thuis. Dan ga ik bezig met het voorbereiden van lessen of het schrijven van reflecties, het lezen van mail (ik moet er nog een stuk of 20), etc. Of boodschappen doen en koken. We hebben al veel lekker huisgemaakte maaltijden genuttigd. Na het eten afwassen, nog effen kletsen met een kop thee en dan is het al zo weer tijd om mijn bedje in te kruipen. Vergeef mij daarom dat het zo lang heeft geduurd tot het sturen van dit verhaal.

Vrijdag de 17e hebben we carnaval gevierd op stage. Dat was erg leuk, echt een feest! De meeste kinderen waren verkleed en de andere kinderen hadden hun 'mooie kleren' aan. Tot 10.00 was er les, daarna hebben we een optocht gelopen door de wijk, met fanfare voorop. (Het was gelukkig droog). Daarna waren er kraampjes waar eten en drinken gekocht kon worden en kwam er een dj. Tracey kon er helaas niet bij zijn, ze had haar heup verdraaid. Ze heeft HMS, een vorm van reuma, wat veel pijn kan geven. Gelukkig is het verder tot nu toe goed gegaan met haar. Ze heeft wel wat gemist tijdens carnaval. Er was een erg gezellige sfeer. De kinderen gingen gingen helemaal los op de muziek van de dj en konden alle Engelse nummers geheel meezingen, zelfs de kleinsten! Je zou ze eens moeten zien dansen; de meisjes kunnen al flink met hun heupen draaien en de jongens immiteren Micheal Jackson. Erg leuk om te zien!

De zaterdag erna was echt een topdag! Het weer was prachtig, perfect om met een boot de rivier op te gaan. We hadden met een bestuurder van zo'n mooi bootje afgesproken dat hij ons de hele dag mee zou nemen langs Nieuw-Amsterdam, verschillende voorgaande plantages en opzoek naar wilde dolfijnen om die van dichtbij te spotten! En dit alles voor een heel mooi prijsje. De vorige keer toen ik vertelde over Nieuw-Amsterdam, had ik het over een openluchtmuseum. Dat had ik een beetje verkeerd begrepen. Daar waren we namelijk nog helemaal niet geweest. We hadden alleen over de verdedigingsdijk gelopen. Dit keer zijn we er wel geweest! Er was van alles te zien uit de tijd van de slavernij. We hadden niet zo heel veel tijd om er rond te lopen, want de aardige bootsman kwam ons al vrij snel weer ophalen om verder te varen.
Op één van de plantages bood een bewoner aan om onze gids te zijn voor een vrijwillige bijdrage. We werden eerst bij zijn huisje uitgenodigd voor verse kokosnoot. Ja ja, ik heb uit een kokosnoot gedronken. Klinkt dat cool of klinkt dat cool? Echt lekker was het niet. Anders dan ik had verwacht, niet echt als een bounty, zeg maar . Maar ja, je kunt niet alles hebben. Ze hangen trouwens anders aan de boom dan hoe wij ze kennen. Er zit een gele dikke schil omheen, daaronder zit de bruine harige barst. Daarna heeft de man ons zijn schildpadden laten zien en vol overtuiging en enthousiasme over de plantage en meer, verteld. Tussendoor op de boot hebben we ibessen (vogels) gezien en ook al een paar dolfijnen. Later zaten we bij een hele groep dolfijnen in de buurt en hebben we ze van heel dichtbij gezien! Wat een mooie beesten zijn dat. Iedereen zat constant foto's te maken, te filmen en om zich heen te kijken. Echt gaaf!
's Avonds, beter gezegd 's nachts, hebben we de dag afgesloten met een carnavalsparty, nou ja carnavalsparty, we dachten dat we naar een carnavalsfeest gingen, maar uiteindelijk bleek de desbetreffende discotheek gesloten te zijn. En we hadden er nog wel een flyer van gehad. Ach ja, zo makkelijk gaat dat hier; als men ergens uiteindelijk toch geen zin meer in heeft, gaat het gewoon niet door. Toen zijn we maar doorgereden naar ZsaZsaZsu. Als enige kwamen we uitgedost aan in onze carnavalskleren (tenminste een paar van ons), waardoor we flink werden bekeken. Natuurlijk trotseerden wij dit en werd het weer een topavond!

Zo, zijn jullie weer een beetje op de hoogte van wat ik allemaal heb meegemaakt de laatste tijd.
De rest volgt!
Nu lekker pitten, morgen nog één dagje stage en dan weekend

Dikke smakkert