Nieuw Amsterdam, White Beach en de 1e stagedag! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Saar Kroes - WaarBenJij.nu Nieuw Amsterdam, White Beach en de 1e stagedag! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Saar Kroes - WaarBenJij.nu

Nieuw Amsterdam, White Beach en de 1e stagedag!

Door: saarkroes

Blijf op de hoogte en volg Saar

13 Februari 2012 | Suriname, Paramaribo

Zo ik zal weer verder schrijven. Het is inmiddels al weer avond. Vanmiddag na stage was ik vooral lui en 's avonds heb ik geholpen met koken. Onze eerste zelfbereide avondmaal was nasi en smaakte erg lekker. We hebben er met 11 man van gegeten en nog hadden we een volle pan over.
Vrijdag zijn we naar Nieuw Amsterdam geweest. Daarvoor moesten we met een bootje de Surinamerivier over. Nieuw-Amsterdam was belangrijk in de geschiedenis. Als je over de verdigingsdijk loopt kom je een aantal oude kanonnen tegen en heb je een mooi uitzicht over de rivier. Verder is het een rustig dorpje, iets wat ik niet had verwacht bij de naam Nieuw Amsterdam. Je hebt hier meerdere plaatsen met namen die we in Nederland ook hebben, zoals Groningen en Wageningen.
We kwamen nog 2 Chinezen tegen die erg graag met ons op de foto wilden en niet 1 keer. Het was met een 3D-camera en de foto's worden opgestuurd naar de mail van Sander (als het goed is) dus dat is wel leuk. Ben benieuwd hoe die 3D foto's er dan uitzien, op het schermpje van de camera was het wel heel apart.
Zaterdag zijn we naar White Beach gegaan, één van de weinige witte stranden (misschien wel de enige). Het is wel door mensen aangelegd, maar dat nemen we dan maar voor lief. De regen gooide wel wat roet in het eten, maar weerhield mij en enkele anderen er niet van om het (donker bruine) water in te gaan. Het water van de Surinamerivier. Heel ver konden we het water niet in. Het zwemgedeelte was afgezet met een groot net/hek, daar achter zwemmen piranha's, die ook wel graag aan mensen knabbelen. Later klaarde het op dus konden we nog op het strand liggen en voetballen tegen een aantal Surinamers.
Vandaag was mijn eerste stagedag. Vroeg opstaan ging nog niet zo makkelijk, waardoor ik me -zoals altijd- een beetje moest haasten. We werden weer hartelijk ontvangen. De directrice had uitgekeken naar deze dag zei ze. Ik ga stage lopen in de twee groepen 6. Hier hebben ze het meestal over klas 4, zoals bij ons vroeger. Het zijn erg vrolijke, enthousiaste kinderen, die veel willen vertellen. Het was wel wat onrustig in de klas, maar zeker geen chaos. De leerkrachten waren gelukkig ook niet de hele tijd aan het schreeuwen, wat veel andere leerkrachten wel doen heb ik gehoord.
De lessen die ik tot nu toe heb gezien zijn anders dan bij ons in Nederland. Een aantal kinderen moeten bijvoorbeeld een som maken op het bord en de andere kinderen moeten dan opletten of de sommen kloppen en dan zijn de volgende drie kinderen aan de beurt om een som op het bord te maken. Bij een aardrijkskunde les werd er over de seizoenen gepraat in de kring.
De kinderen hebben allemaal eigen boeken, die ze gekaft hebben, en schriften. Nou ja, boeken, het zijn ingebonden kopietjes van boeken. De schriften moeten ze zelf aanschaffen. Ze krijgen dagelijks huiswerk en ook dat wat ze in de les niet af krijgen moeten ze thuis afmaken.
De methodes die gebruikt worden stammen uit de oertijd. De taalmethode bijvoorbeeld is van 1986 en dat terwijl er veel nieuwere methodes in de kast liggen, maar ze zijn nog niet gewend er mee te werken. Misschien kan ik er een keer iets mee.
Morgen ga ik een schrijfles, een taalles en een kennismakingsactiviteit doen. Er zijn wel dingen die ik anders wil doen dan ik vandaag heb gezien, maar dat kan denk ik ook wel. Het valt bij mij in de klassen nog reuze mee als ik verhalen van anderen hoor. Ik ga de maandag en dinsdag in klas 4a (groep 6a) lesgeven, de donderdag en vrijdag in klas 4B en de woensdag om de week in de ene en de andere klas. Ik ben benieuwd hoe morgen mijn eerste lesjes gaan. Nu moet ik naar mijn bedje, want ik wil er morgen eerder uit dan vandaag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Saar

Actief sinds 23 Maart 2012
Verslag gelezen: 114
Totaal aantal bezoekers 12838

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2015 - 18 Januari 2016

Kia Ora Aotearoa (Hallo Nieuw-Zeeland)

05 Februari 2012 - 26 April 2012

Switi Sranan (Heerlijk Suriname)

Landen bezocht: