Dag 1 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Saar Kroes - WaarBenJij.nu Dag 1 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Saar Kroes - WaarBenJij.nu

Dag 1

Door: saarkroes

Blijf op de hoogte en volg Saar

07 Februari 2012 | Suriname, Paramaribo

Vandaag was een heerlijk dagje! We waren al op tijd uit de veren (vind ik). Rond 9.30 stond er een heerlijk ontbijtje klaar dankzij mijn kamergenootje .
Iets na tienen zijn we te voet op pad gegaan. Tracey heeft een reisgidsje met een plattegrond van het centrum van de stad. Dat was erg handig! Zij was dus een beetje onze reisleider vandaag, haha. (Ook wel 'moedergans', door één van de anderen bedacht ) We hebben al heel wat van de stad gezien, zoals de Combomarkt, een supermarkt meet heel veel vers groente en fruit en nog veel meer artikelen, het onafhankelijkheidsplein, Fort Zeelandia, het Paleis en de Palmentuin. De palmentuin is erg mooi, een groen paradijs met felle kleuren groen die ik in Nederland (nog) nooit heb gezien en het rustgevende geluid van vogeltjes. En, je verwacht het niet, palmbomen! Het is er daarom ook lekker koel, voor Surinaamse begrippen dan. En dat midden in de stad!
Je moet hier goed opletten waar je loopt. Een fatsoenlijk trottoir is er niet en druk verkeer is er altijd. Gelukkig zijn er zebrapaden en mensen die wel even willen stoppen voor een groep dames (en 1 heer). Aan aandacht geen tekort. De hele dag worden we nagetoeterd, gepsssst en geroepen. Scheelt weer dat ik er afgelopen zomer in Turkije al een beetje aan heb kunnen wennen. De directrice zei dat je het moet opvatten als: Ík vind je een mooie vrouw' en meer niet. We doen er dan ook niks op uit.
Om 12.30 zijn we naar het zwembad 'Zin' gegaan, een heel knus, gezellig zwembad met een barretje erbij, ligbedden en zithoekjes in de schaduw. Voor 15 SRD (Surinaamse Dollar) kun je er tot 's avonds laat zwemmen. 1 euro is ongeveer 4,25 , maar de koersen veranderen dagelijks. We delen de prijzen hier meestal door 4 om ongeveer te weten hoe duur iets is, in werkelijkheid zijn we dan nog iets goedkoper uit. Bij het zwembad zijn we de rest van de dag gebleven, heerlijk. Voor het geval jullie daar in kou er benieuwd naar zijn, het is hier zo'n 30 graden. Vandaag scheen de zon volop. Af en toe gingen er even wat wolken voor, dan kon je weer even afkoelen en er was een lekker windje. Perfect weer dus! Ik ben al een beetje verkleurd met hier en daar rooie plekjes (mijn neus bijvoorbeeld, erg charmant).
Vanuit het zwembad zijn we door gegaan wat eten bij Zus&zo. Het is een erg gezellig tentje, maar vergeleken met andere eettentjes vrij duur. Zal wel komen doordat het door een Nederlander gerund wordt.
De eerste muggenbeten zijn trouwens binnen! En dat na mijn eerste nacht ONDER de klamboe. Het zijn er tot nu toe 2 en ik hoop dat het daar bij blijft. Vandaag hebben we Tropical Bush gekocht, dat schijnt goed te werken tegen de muggen. Oh nee, muskieten moet ik zeggen. Hier heb je geen muggen maar muskieten, zei mevrouw Deekman. Daarom werkt DEET hier niet voldoende, dat is tegen muggen.
Nu stop ik weer, want ik blijf aan het schrijven. Ff lekker een drankje drinken beneden op het terras met de rest!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Saar

Actief sinds 23 Maart 2012
Verslag gelezen: 117
Totaal aantal bezoekers 12838

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2015 - 18 Januari 2016

Kia Ora Aotearoa (Hallo Nieuw-Zeeland)

05 Februari 2012 - 26 April 2012

Switi Sranan (Heerlijk Suriname)

Landen bezocht: