Vreemdelingendienst,Centrale Markt, Fort Zeelandia - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Saar Kroes - WaarBenJij.nu Vreemdelingendienst,Centrale Markt, Fort Zeelandia - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Saar Kroes - WaarBenJij.nu

Vreemdelingendienst,Centrale Markt, Fort Zeelandia

Door: saarkroes

Blijf op de hoogte en volg Saar

08 Februari 2012 | Suriname, Paramaribo

Vandaag zijn we al rond 9.00 naar de Vreemdelingendienst vertrokken, want dat zijn wij hier: vreemdelingen. Als je langer dan een maand blijft moet je daar langs, ook al heb je al een visum. We zijn er blijkbaar goedgekeurd, want we mogen blijven . 9.00 was vroeg, we hebben gisteravond tot een uurtje of 1 zitten borrelen op het terras bij het appartementencomplex. Erg gezellig! We hebben al dikke lol met z'n allen. Een beetje elkaar belachelijk maken vrouwenhumor he. Horeca zit er helaas niet bij. We moeten voor onze eigen drank zorgen. Niet dat dat zo erg is, maar het zou wel handig zijn als er iets van een barretje was en ik weet zeker dat ze er flink aan zouden kunnen verdienen. De meeste studenten houden wel van een verkoelend (alcoholisch) drankje op een warme dag (en die heb je hier nog wel eens). Serveer voor een leuk prijsje ook tosti's en pinda's en we zijn gelukkig. Er is altijd wel iemand van de 'crew' aanwezig. Maar ja, helaas. Er zullen we redenen voor zijn, waarom het niet zo is.
Na ons bezoek aan de vreemdelingendienst hebben we ons af laten zetten in het centrum van de stad. Ik ben blij dat ons appartementencomplex hier niet staat. Ik werd gek van het langzame geslenter, alle mensen die links en rechts vlak langs je heen lopen, alle verkooppraatjes en mannen die je zo nodig moeten laten weten hoe mooi je bent. Ik werd er een beetje kriegelig van! Doe mij maar wat meer bewegingsruimte en minder drukte. Wat wel mooi was om te zien was een grote overdekte markt, de Centrale Markt, met allemaal verse groentes, fruit, vlees en vis. (Nog groter dan de Combomarkt). Voorbeelden van vruchten zijn lychees, bananen, kokosnoten, (steen)mango's, kastanjes en meer. Voorbeelden van groentes die je hier ziet: aubergines, pompoenen, tomaten, courgettes, pepers, uien en ook nog veel meer. Casave is een aardvrucht, vergelijkbaar met aardappel, waar ook chips van gemaakt wordt. (Lekkere chips). Oh ja kouseband is ook iets wat je veel ziet, dit zijn hele lange bonen, iets wat we graag nog een keer willen eten.
Allerlei geuren komen je te gemoet op deze markt. De ene nog lekkerder of smeriger dan de andere. De visafdeling was niet mijn favoriet. Met vers bedoel ik ook echt vers. Kippen, eenden en ander gevogelte kon je er in levende lijve kopen. Die werden gelukkig niet ter plaatse geslacht, dat mag je thuis doen.
Later ben ik nog met 3 andere meiden naar Fort Zeelandia geweest. Een Fort aan de Surinamerivier, gebouwd door Nederlanders, dat heeft gediend als beschreming en verdediging en later als kazerne en gevangenis. We waren eigenlijk te laat voor een rondleiding, 14.00 zouden ze sluiten, maar er was een man zo aardig, meneer Terrie, om ons een turbo rondleiding te geven. Geweldige man. Hij vertelt vanuit z'n hart. De geschiedenis van dit Fort, en waarschijnlijk de algemene geschiedenis van Suriname, boeit hem duidelijk zeer en daardoor sleept hij je gemakkelijk mee in zijn enthousiasme. ( Wat dat betreft zou hij een goede leerkracht zijn). Hij heeft ons op het hart gedrukt dat we een keer op een zondag terug moeten komen voor een uitgebreide rondleiding van een gids, want er is nog veeeeeeeel meer te horen en te lezen over dit Fort. We hebben beloofd dat te doen.'
Daarna waren we moe, bezweet en had een ieder zijn pijntjes hier en daar, dus zijn we teruggegaan naar het appartementencomplex, of wel naar 'huis', want zo kun je het wel noemen als je er 3 maanden zit. Ons huis bevalt trouwens tot nu toe prima!
Vanochtend hebben we gebeld naar stage. Morgen om 7.50 hebben gaan we er langs om kennis te maken. Ik ben erg benieuwd!
Foto's staan op Facebook! Dan krijg je ook een beetje een beeld bij mijn verhalen.
We krijgen nu informatie over trips, die vanuit Felisa worden georganiseerd, ben ik ook wel benieuwd naar.

Liefs uit dit heerlijk warme oord